Dat maakte het moederbedrijf Dirk van den Broek woensdag bekend.

Sinds 1 mei staat op de kassabon dat het totaalbedrag inclusief
verpakkingsbelasting is. Dit jaar moeten de producenten van verpakte
(levens-)middelen in totaal 240 miljoen euro ophoesten aan
verpakkingsbelasting. Bijna de helft daarvan gaat naar het Afvalfonds, dat
onder meer de kosten financiert van gemeenten voor de inzameling van papier,
karton, glas, metaal en kunststof.

De fabrikanten verrekenen de hogere kosten met hun afnemers, waaronder
supermarkten. Die berekenen op hun beurt de kosten door aan de consument.

Marktleider Albert Heijn was deze week de eerste die de prijzen wegens de
nieuwe maatregel verhoogde. Producten zijn met ongeveer 1 procent gestegen
in prijs.

Algemeen directeur Dirk van den Broek hekelt de onduidelijkheid bij sommige
andere supermarkten. "Dan weer is er sprake van permanente prijsverlagingen,
dan weer komt er vanwege de verpakkingsbelasting 1 procent bij. De consument
kan er geen touw meer aan vastknopen." De supermarktketen is niet de enige
die klaagt over de nieuwe maatregel.

Directeur Gerrit Ravensberg van bloemenveiling FloraHolland noemde de
verpakkingsbelasting een typische vorm van zinloze regelgeving. Tweede
Kamerlid Han ten Broeke (VVD) noemde de verpakkingsbelasting voor
fabrikanten "van alle bizarre belastingverhogingen die dit kabinet heeft
doorgevoerd de meest idiote".

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl